ID – Roztrhaná identita utečenca
Prinášame výnimočné fotografické série z celého sveta. Prihláste sa na MONO newsletter, aby vám nič neušlo.
Maďarská vláda vydala povel uzavrieť hranicu. Správa, ktorá vyslala jasný negatívny signál smerom k vlne utečencov, obletela svet a štvormetrový plot tiahnúci sa medzi Maďarskou a Srbskou republikou pritiahol novinárov a fotoreportérov z celej Európy. Bol medzi nimi aj slovenský fotograf Robert Tappert.
Výsledkom je séria s názvom ID, hlavná cena Slovak Press Photo a prvá cena v kategórii Portrét na Czech Press Photo.
V okolí barikády sa s fotoaparátom pohyboval každý deň, od skorého rána do večera. Zaujímal sa nielen o ľudí, ale aj o predmety, ktoré za sebou pri prechode hranicami zanechali. Popri potulkách lesom nachádzal odhodené osobné veci – denníky, sonografiu dieťaťa, dokumenty, doklady, pasy, kreditné karty, preukazy z azylových domov. Poškodené, roztrhané, rozmočené, poprerastané trávou, obožraté.
Už od prvého okamihu ich chcel nafotiť.
„Dávali mi priestor na imagináciu, predstavoval som si príbehy a z dokumentov sa na mňa vynárali tváre.“
Projekt ID sa po vizuálnej stránke líši od väčšiny fotodokumentácie utečeneckej krízy v Európe. Pod vplyvom času a prírody sa výtvarne nezaujímavé a strohé fotografie z osobných dokladov, ktoré má v peňaženke každý z nás, stali obrazcami pripomínajúce umelecké diela, miestami stredoveké fresky, miestami sieťotlače.
Niekdajšie portréty pôsobia tajomne. Sú to už len šmuhy, obrysy, útržky. Z vyblednutých dokladov ťažko určiť o koho ide, odkiaľ pochádzajú, prečo sú tu. Otázky, ktoré v súvislosti s utečencami znejú zo všetkých strán. Zo zvedavosti a často aj zo strachu z neznámeho. Je ale zrejmé, že z fotografií sa na nás vynárajú tváre mužov, žien, detí. Tváre ľudí s identitou, i keď s obhorenou a roztrhanou.
- FOTOEDITOR: Tomáš Halász, Romana Juhásová
- TEXT: Romana Juhásová